loading...
اخبار سلامت ایران
امیر مهدی بازدید : 154 شنبه 09 فروردین 1399 نظرات (1)
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، اداره آموزش همگانی و مشارکت عمومی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی مازندران برای جلوگیری از اختلال افسردگی در زمان شیوع کرونا راهکار‌هایی را ارائه داد.

در وضعیت فعلی سخن اصلی همه محافل و مهمترین خبر‌های مجالس حول خبر‌های کورونایی و تلفات و مبتلایان ناشی از این ویروس می‌باشد، بسیاری از افراد علاقه شدیدی به بیان خبر‌های هولناک بویژه در مورد مرگ و میر‌های ناشی از ویروس کرونا برای اطرافیان و اقوام خود دارند، این وضعیت بر استرس افراد و گرایش آن‌ها به نا امیدی و حتی مرگ تاثیرگذار است.

بسیاری نیز برای افزایش ضریب خود مراقبتی در خود و دیگران، سعی در پیگیری خبر‌ها از کانال‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی و حتی شبکه‌های مجازی و مخابره آن برای اطرافیان دارند.

دسته‌ای دیگر هرچند پیگیری خبر‌های لحظه به لحظه در این زمینه را مد نظر قرار نمی‌دهند، اما ظاهرا در هر جمعیتی که حضور می‌یابند یا خبر‌های کرونا ویروس و تاثیر آن بر سلامت جسم و جان افراد را می‌شنوند و یا در جامعه می‌بینند که افراد برای بقای خود در مقابل این ویروس چغر و بد بدن چه اقداماتی می‌کنند.

همه مواردی که بیان شد می‌تواند برای افراد ترسناک و استرس زا باشد و یا حتی خطر ابتلای افراد به اختلال افسردگی را تشدید کند.

در چنین شرایطی بسیاری از هموطنان ما به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم با کرونا درگیر هستند.

تعدادی از افراد در بستری بیماری به دلیل ابتلاء به کرونا ویروس بوده و خیلی از افراد نیز عزیزان خود را بر روی تخت‌های بیمارستان‌ها به همین دلیل دارند، خیلی نیز مشغول مداوای این بیماران در لباس پرستاری و یا پزشکی هستند، خلاصه اینکه همه این موارد می‌تواند زمینه ساز نگرانی افراد به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم شود.

خیلی‌ها نیز این احتمالات را حتی بدون در نظر گرفتن شرایط ابتلاء و صرفا به دلیل داشتن افکار وسواسی در خود افزایش می‌دهند، بسیاری نیز تفکر مردن را در خود بالا برده و هر لحظه در انتظار مرگ هستند، این درحالی است که شاید هیچ خطری در کمین آن‌ها نباشد و آن‌ها اسیر افکار باطل و وسواسی خود باشند.

چنین افرادی در چشم برهم زدنی خود را نسبت به زندگی نا امید می‌بینند و احتمال دارد که به رفتار‌هایی گرایش پیدا کنند که بعضا برای اطرافیانشان غافلگیر کننده باشد، بسیاری از افراد در حالی که در سلامت جسمی کامل به سر می‌برند با ترس شدید از ابتلای احتمالی به کرونا و مرگ و درد کرونایی، ترجیح می‌دهند که از شیوه‌های دیگری برای رفتن از دنیا استفاده نمایند.

خلاصه و رک باید گفت که استرس و اضطراب شدید در وضعیت موجود به احتمال شرایط را برای ابتلاء بسیاری از افراد و هموطنان به اختلال افسردگی عمده مهیا نماید. نشانه‌های افسردگی عمده گسترش افکار نا امیدی، عدم لذت از زندگی، گوشه گیری، میل به خودکشی و پایان زندگی و افزایش غم و اندوه است.

با نزدیکان افسرده خود چه کنیم؟

۱-افراد افسرده عزت نفس خود را مخدوش و از بین رفته می‌بینند، آن‌ها بر این باورند که دیگر برای کسی ارزشی نخواهند داشت، بنابراین حمایت همه جانبه چنین افرادی از سوی اطرافیانشان و حتی مسئولان دولتی می‌تواند به بازگشت عزت نفس آنان و کاهش افسردگی شان کمک نماید.

۲-از بازگو کردن خبر‌های هولناک و وحشت انگیز در مورد کرونا برای اطرافیان خود جدا بپرهیزید.

۳-اگر شخصی از اطرافیان تان از قبل سابقه افسردگی عمده داشته ویا در حال حاضر نشانه‌های این اختلال بویژه افکار خودکشی را در وی مشاهده کرده اید، هیچ وقت وی را تنها نگذارید و سعی کنید به شیوه‌ای به وی کمک کنید.

۴-به دوستان و اطرافیان تان بیاموزید که کرونا به هیچ وجه یک مشکل غیر قابل جبران نبوده، بلکه با کمی صبر و حوصله و رعایت اصول بهداشتی به زودی از بین خواهد رفت.

۵-به افراد نا امید بیاموزید که قرار نیست همه کسانی که به کرونا ویروس مبتلا می‌شوند مرگ را تجربه کرده ویا از دنیا بروند بلکه تنها دو درصد از مبتلایان نه آمار کل جامعه توسط کرونا ویروس از بین می‌روند، و این ۲ درصد اکثرا از افرادی هستند که دچار نوعی بیماری بوده اند.

۶- به افراد مشکوک به اختلال افسردگی و یا کسانی که به هر دلیلی با کرونا دست به گریبان هستند بیاموزید که رفتار‌های خودشکن و آسیب رساندن به خود نه تنها کمکی به آن‌ها و عزیزانشان نخواهد کرد، بلکه بر مشکلات آن‌ها خواهد افزود.

۷-به چنین افرادی بیاموزید که همه رفتار آن‌ها در کنترل و اراده خودشان می‌باشد، آن‌ها بر محیط و رویداد‌های بیرون تاثیرگذار می‌باشند، بنابراین با قبول مسئولیت رفتار خود، کاری نکنند که دیگران را در چنین شرایطی به زحمت انداخته ویا بر مشکلاتشان بیافزایند.

۸-افراد مخصوصا کسانی که افکار خود بیمارانگاری داشته و بدون ابتلای به کرونا خود را مبتلای به آن می‌دانند و یا احتمال می‌دهند که حتما به آن مبتلا خواهند شد، باید بدانند که آینده هنوز بوجود نیامده و چیزی که هنوز بوجود نیامده ارزش تفکر را ندارد، به عبارتی عاقلانه نیست که در آینده سپری کرد، بلکه باید به فکر حال بود و دید که اکنون را چگونه باید گذراند و چگونه می‌توان شرایط را به نفع خود رقم زد.

۹-دادن مسئولیت به چنین افرادی و تشویق به دلیل تاثیرات مثبت آن‌ها در سرنوشت دیگران، باعث افزایش اعتماد بنفس و عزت نفس افراد خواهد شد، این چنین امید به آینده نیز در افراد تقویت می‌شود و احتمال افسردگی در افراد نیز کم خواهد شد.
امیر مهدی بازدید : 300 شنبه 09 فروردین 1399 نظرات (0)

زهرا امام روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اختلال افسردگی فصلی اظهار کرد: افسردگی فصلی مانند اختلال افسردگی است، اما تنها وجه تمایزش آن است که یک الگو تکرار شونده دارد، یعنی هر سال فرد در یک فصل دچار افسردگی می‌شود.

وی افزود: احساس ناراحتی، بی حوصلگی، ناامیدی، آشفتگی و بی ارزشی و کاهش وزن و اشتها و تمرکز از جمله نشانه‌های کلی افسردگی هستند و افراد افسرده اشتیاقی به انجام کارهای مورد علاقه خود در گذشته ندارند و در صورت حاد شدن این اختلال، افکار خودکشی را در سر می‌پرورانند.

این روانشناس ادامه داد: یکی از علائم افسردگی افراد در فصل زمستان خواب زیاد است، این افراد اجتماع را دوست ندارند و مصرف کربن هیدرات‌ها در آن‌ها افزایش می‌یابد؛ همچنین یکی از نشانه‌های افسردگی در فصل تابستان بی‌خوابی است، فرد آشفتگی و بی‌قراری دارد و رفتار‌های خشونت آمیز در آن دیده می‌شود.

امام درباره عواملی که خطر ابتلا به اختلال افسردگی را افزایش می‌دهند، گفت: یکی از عوامل افزایش خطر ابتلای افراد به افسردگی جنسیت است، بر همین اساس اختلال افسردگی در زنان ۴ برابر بیشتر از مردان است؛ همچنین عامل جغرافیا از دیگر عوامل افزایش اختلال افسردگی است، چراکه در مناطق سردسیر ابتلا به افسردگی بیشتر از مناطق گرمسیر است.

وی با بیان اینکه علل خانوادگی از دیگر عوامل افزایش خطر ابتلا به افسردگی است، افزود: اگر یکی از اعضای خانواده دچار افسردگی باشد، خطر ابتلا به افسردگی در فرد نیز افزایش می‌یابد.

این روانشناس گفت: افرادی که مبتلا به افسردگی دو قطبی هستند،  شکست‌های عاطفی را تجربه کردند، شوک بعد از حادثه شدند و یا عزیزی را از دست دادند بیشتر در معرض ابتلا به اختلال افسردگی فصلی قرار می‌گیرند.

امام درباره درمان افسردگی فصلی تصریح کرد: درمان اختلال افسردگی فصلی دارو درمانی، روان درمانی و مصرف ویتامین دی است، اگر فرد ورزش کند، با ترشح اندورفین آرامش  در او ایجاد می‌شود و احساسات منفی‌اش کاهش می‌یابد.


 

این روانشناس خاطرنشان کرد: افراد در صورت مشاهده این گونه علائم در خود حتما با یک روانشناس افسردگی مشورت کنند، چرا که افسردگی فصلی از ابتدای پاییز آغاز و تا بهار ادامه می‌یابد و یکی از علت‌های اصلی بروز این اختلال کاهش نور خورشید است، به همین دلیل با ورزش و قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌توانند از ابتلا به آن پیشگیری کنند.

امیر مهدی بازدید : 45 شنبه 09 فروردین 1399 نظرات (0)

فرهنگ مشاوره و مراجعه به روانشناسان در بسیاری از مردم ایجاد شده، اما بیمه نبودن خدمات سلامت روانی رغبت آنها را برای مراجعه به مشاور و روان‌شناس کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این روزها با پیچیده تر شدن زندگی و روند سریع تغییرات در جامعه، اغلب افراد در هر سطحی که باشند حداقل برای سر و سامان دادن به امور زندگی و مقابله با تنش ها و افزایش کارآیی در روابط اجتماعی،‌ خانوادگی و شغلی خود در مقاطعی نیازمند مشاور هستند.

در کشورهای توسعه یافته، فقط 15 تا 20 درصد بودجه سلامت صرف سلامت جسم و حداقل 80 درصد صرف سلامت روانی، اجتماعی و معنوی بیمار می‌شود، در حالی که در کشور ما کمتر از 3 درصد بودجه‌ها به سلامت روان اختصاص پیدا کرده است.

بر اساس آمارها 5 تا 10 درصد شیوع بیماری های روانی در کشورمان را افسردگی تشکیل می دهد. فرهنگ مشاوره و مراجعه به روانشناسان در بسیاری از مردم جامعه ایجاد شده اما پرداخت هزینه‌های خدمات مشاوره و روانشناسی، از توان مالی بسیاری از خانواده‌ها خارج است و بیمه نبودن این خدمات، رغبت آنها را برای مراجعه به مشاور و روان‌شناس کاهش می دهد.

این موضوع در برنامه ششم توسعه مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفته و ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره مشمول تعرفه های بیمه پایه و تکمیلی قرار گرفته است.  سازمان تامین اجتماعی در حال حاضر یکی از سازمان های بیمه  ای است که نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش قرار داده است و در زمینه های مختلف به هموطنان خدمات بیمه ای ارائه می دهد .


 

در خصوص لزوم حمایتهای بیمه‌ای، خصوصا بیمه تامین اجتماعی در زمینه خدمات روان شناسی، مشاوره و چگونگی تحقق آن در جامعه نظر مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی را جویا شدیم.

سید تقی نوربخش مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: «سازمان تامین اجتماعی تنها  خدمات بیمه ای را در زمینه روان شناختی و روان پزشکی ارائه می دهد. ارائه خدمات بیمه ای در زمینه روان شناسی و مشاوره در دستور کار سازمان تامین اجتماعی نیست.»

 نکته قابل توجه در این زمینه این است که بسیاری از بیماری های جسمی که با یکی دو نسخه  و در فاصله چند روز بهبود می یابد مشمول بیمه می شوند، ولی افراد جامعه زمانی که در تنگناها و سردرگمی هایشان برای غلبه بر افسردگی و اضطراب، بهبود مهارت های رفتاری ارتباطی و... نیازمند کمک، آموزش و مشاوره روانشناختی هستند، بدون حمایت های بیمه ای به حال خود رها می شوند.

این در حالی است که حتی برخی  از سازمان های دولتی و کارگاه ها و کارخانه هایی که در گذشته خدمات مشاوره و روانشناسی  به صورت پاره وقت به کارکنان خود ارائه می دادند، یکی پس از دیگری دفاتر مشاوره روانشناختی افسردگی  خود را به بهانه اصلاح ساختاری و کاهش هزینه ها از چارت اداری خود حذف کرده اند و اهمیت  این مشاوره ها را حداقل در پیشگیری از مخاطرات محیط کار و افزایش کارآیی کارکنان و بالارفتن بازدهی موسسه خود نادیده گرفتند.

اما در حال حاضر خدمات رایگان سرای محله ها و سمن ها و خدمات مراکز دولتی عمده مواردی هستند که  تا حدی توانسته اند این عدم پوشش بیمه ای خدمات سلامت روانی را جبران کنند.

امیر مهدی بازدید : 146 شنبه 24 اسفند 1398 نظرات (0)
فرشته کریمی روان‌شناس در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی  باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تأثیر مشاوره پیش از ازدواج، اظهار داشت: دختر و پسرهای جوان قبل از ازدواج باید با مشاوره مشورت کنند و هدف‌های خود را روشن کنند. فرد باید بداند آیا آمادگی لازم برای تشکیل زندگی مشترک را دارد یا خیر؟ یا توان پذیرش تعهدات لازم برای ازدواج  را دارد؟
وی افزود: با توجه به اینکه بر مشاوره‌های پيش از ازدواج، به عنوان اقدامی ضروری و تعيين کننده برای ازدواج موفق تأکيد شده است، اما متأسفانه هنوز اين موضوع جايگاه خود را در ميان خانواده‌ها باز نکرده است.
وی در ادامه با اشاره به نکاتی که زوجین جوان در ابتدای امر باید به آن بپردازند، گفت: زن و مرد در مرحله اول به لحاظ رفتاری، خانوادگی، سبک زندگی و تحصیلات باید مورد بررسی قرار بگیرند، که اگر این مرحله مثبت بود در مراحل دیگر باید به لحاظ ذهنی و تفکراتی که دارند بررسی شوند تا نکات مشترک و غیر مشترک ذهنی‌شان مشخص شود.
کریمی درباره نکاتی که مشاور باید رعایت کند تا بتواند به زوج‌های جوان کمک کند، اشاره کرد و بیان داشت: مشاور باید درباره موضوعات مختلف اطلاعات کافی داشته باشد و مولفه‏‌ها را بر اساس اهمیت آن بررسی کند.
وی تأکید کرد: مشاور زوج‌ها را راهنمایی می‌کند که باید درباره چه موضوعاتی جلسه بگذارند. معمولاً مشاوره قبل از ازدواج باید پیش از تصمیم قطعی انجام شود زیرا زمانی که تصمیم به ازدواج قطعی شد، مشاور دیگر نمی‌تواند کاری جز اصلاح رابطه انجام دهد. همچنین پیش از عقد انسان‌ها از یکدیگر شناخت کافی ندارند، بنابراین به منظور دستیابی به این شناخت برای ازدواج به کمک مشاور نیاز دارند.
امیر مهدی بازدید : 47 شنبه 24 اسفند 1398 نظرات (0)

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، در زندگی امروز با پیشرفت علم و دانش و افزایش سطح آگاهی افراد جامعه ضرورتی با عنوان مشاوره قبل از ازدواج در انجام بزرگترین آزمون زندگی که سرانجام آن طلاق و جدایی نباشد، مطرح می شود.
مشاوره قبل از ازدواج به عنوان عنصری تاثیر گذار در بروز بسیاری از ازدواج هایی که امکان ناکامی در آنها وجود داشت جلوگیری کرده و در بسیاری از مواقع ازدواج های موفق را سبب شده است به طوری بیشتر کارشناسان علوم اجتماعی و روان شناسی در ضرورت این مشاوره قبل از ازدواج جوانان تاکید دارد.
گزارش حاضر سعی در بررسی این مورد از دیدگاه برخی از روانشناسان و جامعه شناسان است که به نظرات آنان با ذکر دلایل علمی و اجتماعی آن می پردازد.
*بررسی ملاکهای ازدواج موفق در مشاوره ازدواج
دکتر دارابی روان شناس و استاد دانشگاه با اشاره به ضرورت و اهمیت مشاوره قبل از ازدواج گفت: ازدواج مساله بسیار مهمی است که بسیاری از جنبه های مختلف زندکی فردی و اجتماعی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی افزود: با توجه به شمار روز افزودن آمار طلاق در کشور سبب شده تا علمای روان شناسی و علوم اجتماعی به فکر راه حل هایی در زمینه داشتن ازدواجی سالم، پایدار و موفق بکوشند تا به نوعی از بروز مساله طلاق جلوگیری کنند که در این زمینه یکی از روش ها و راه حل های پیشنهادی مشاوره قبل از ازدواج است.
این روان شناس یادآور شد: در مشاوره قبل از ازدواج تلاش می شود که ملاک های افرادی که قصد ازدواج دارند بررسی شده و راهنمایی های لازم در مورد نظر داشتن ملاک های مناسب ارائه شود بنابراین مشاوره قبل از ازدواج اولویت اول به روشن ساختن ملاک هایی می پردازد که برای داشتم یک انتخاب مناسب در ازدواج ضروری است
*بررسی میزان آگاهی قبل از ازدواج در مشاوره
به عقیده دکتر دارابی داشتن آگاهی قبل از ازدواج یکی از مهمترین مواردی است که باید بدان پرداخته شود و در این زمینه مشاوره های قبل از ازدواج راهگشاست چرا که ترکیب و مجموع آگاهی درباره چرایی ازدواج و معیار انتخاب همسر با کمک مشاوران امکان پذیر است.
*مشاوره پیش از ازدواج نیازمند فرهنگ سازی است
ناصر فروتن استاد دانشگاه نیز با تاکید بر ضرورت مشاوره پیش از ازدواج در میان جوانان معتقد است که فرهنگ سازی و ترویج اهمیت مشاوره پیش از ازدواج از طریق بسترهای مناسب اجتماعی، فرهنگی و علمی و راه اندازی کلینیک های تخصصی خانواده در تحکیم بنیان خانواده تاثیر گذار است.
وی افزود: فرهنگ سازی، ترویج و اجباری کردن مشاوره پیش از ازدواج از راهکارهای ضروری برای پیشگیری از ناسازگاریهای زناشویی است که با نهادینه شدن فرهنگ مشاوره پیش از ازدواج می توان به میزان قابل توجهی از آمار طلاق کاست.
*بررسی میزان آمادگی زوجین در مشاوره
وی در ادامه با اشاره به سن ازدواج به عنوان یکی از مهمترین مسائل ازدواج گفت: سن ازدواج عامل مهمی در میزان رضایت در زندگی مشترک است بنابراین میزان آمادگی سنی، روانی و اجتماعی طرفین باید قبل از ازدواج مورد بررسی قرار گیرد چرا که عدم پختگی روانی، عاطفی و جسمانی گاه مشکلات زیادی را به بار می آورد.
*شناخت بی غرض طرفین در مشاوره قبل از ازدواج
دکتر محمد گلزاری روان شناس نیز مشاوره قبل از ازدواج را عاملی موثر در ازدواج می داند و می افزاید: با توجه به اینکه زن و مرد قبل از ازدواج به صورت منفرد زندگی می کند، درگیر مسایل و ارتباطات دو نفره نیستند و ادراک ضعیفی از فرایندهای بعدی که برای افراد یا زوجین ایجاد می شود برخوردار می شوند.
وی ادامه داد: وقتی دختر و پسری تصمیم به ازدواج می گیرند در حقیقت خود را گرفتار ارتباطات تنگاتنگ خانوادگی و اجتماعی می کنند و در این میان فرایند مشاوره ازدواج با بکار گیری دانش پزشکی، روان شناسی، جامعه شناسی و مسایل جنسی و خانوادگی در شناخت دو طرف بدون غرض و ارایه طریق و تخمین میزان تطابق و سازگاری آنها در آینده دارد.
به عقیده گلزار در مشاوره ازدواج فرد سومی به عنوان متخصص وارد عمل شده و اختلالات مهم جسمی و روانی طرفین را شناسایی کرده و به آن گوشزد می کند که البته این امر نباید فراموش شود که مشاور خوب می تواند جواب قطعی مثبت یا منفی داده و یا اینکه رای به حد متوسط بدهد.
*شناخت و تطابق شخصیت دو طرف
این دکتر روان شناس ادامه داد: ویژگی های شخصیتی بسیار متنوع و متعدد هستند اما برخی از آنها دخالت بیشتری در رضایت از زندگی مشترک دارند که از جمله آن می توان به درون گرایی و برون گرایی اشاره کرد.
وی یادآور شد: در این میان مشاوران نقش مهمی را در شناخت شخصیت طرفین ازدواج ایفا می کنند چرا که در مشاوره قبل از ازدواج تطابق و تناسب شخصیتی طرفین در ازدواج بررسی می شود.
*پیشگیری از ازدواج های نادرست در گرو مشاوره است
همچنین منير بیگلر بیگی کارشناس آسیب های اجتماعی نیز با اشاره به ازدواج به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای زندگی اجتماعی برای افراد گفت: انتخاب صحیح نیازمند کسب اطلاعات صحیح است که در این امر مشاوران ازدواج می توانند با ارائه مشاوره های درست و منطقی به طرفین در انتخاب همسر مناسب راهگشا باشند.
وی ادامه می دهد: مشاوره با افراد متخصص، اطلاعات علمی و مناسبی را در اختیار جوانان برای تصمیم گیری قرار می دهد تا پایه های مستحکمی را برای زندگی خود بنا کنند چرا که افزایش آمار طلاق در جامعه نگران کننده شده است.
به عقیده این کارشناس آسیب های اجتماعی جوانان برای تصمیم گیری مناسب در زمینه ازدواج نیازمند کسب اطلاعات کلاسیک هستند که در این زمینه کارشناسان و مشاوران می توانند نقش موثری را ایفا کنند.
وی خاطر نشان کرد: مساله ازدواج یکی از موضوعات مهمی است که در فرآیند مشاوره همواره مورد توجه است و به عنوان بخشی از فعالیت های یک مشاور محسوب می شود بنابراین افرادی که قصد ازدواج دارند یاری جستن از منابع مشاوره ای راهنماییهای لازم در این زمینه را دریافت می کنند تا تصمیمات مناسبی را برای انتخاب همسر آینده خود داشته باشند.
*ملاک های انتخاب برای ازدواج
در ادامه دکتر مجتبی حورایی روان شناس و استاد دانشگاه نیز با اشاره به ملاک های انتخاب برای ازدواج افزود: ملاک های صحیح برای ازدواج به صورت خلاصه شامل داشتن عقیده صحیح، اخلاق خوب، کفویت و یکسان بودن، سلامتی نسبی، زیبایی نسبی و مورد آخر به دل نشستن هر دو طرف است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین نکات در ازدواج توکل به خداست و باید مواظب بود که تحقیق و پیش مشاور رفتن ما آن قدر باعث دلگرمی ما شود که دلگرمی به خدا و توکل را فراموش کنیم.
*ویژگی مشاور خوب
به عقیده این دکتر روان شناس اولین و مهمترین ویژگی یک مشاور خوب در آموزه های دینی تقواست چرا که فرد با تقوا به دلیل خدا ترس بودن مدام در این دلهره است که یک وقت نظرش زندگی چند نفر را تحت الشعاع قرار ندهد و در مرحله بعد تجربه، روحیه خیر خواهی و دلسوزی از دیگر ویژگی های یک مشاور خوب در امر ازدواج است./ز

امیر مهدی بازدید : 49 شنبه 24 اسفند 1398 نظرات (0)

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، تصور عده‌ای از ازدواج برگزاری یک مراسم مجلل و شاد با پوشیدن لباس عروس، خرید طلا و سرویس‌های آنچنانی و در نهایت یک زندگی ایده‌آل و سراسر خوشی که با همسرشان بیرون می‌روند و بدون اختلاف و درگیری زندگی می‌کنند.


 

از طرف دیگر گروهی ازدواج را یک هندوانه دربسته معرفی کرده که تا ۲ نفر با هم زیر یک سقف زندگی نکنند، نمی‌توانند به شناخت درستی از یکدیگر برسند.

خیلی از افراد به دلیل غالب شدن هیجان‌هایی در زمان آشنایی، قادر به تصمیم‌گیری درست نیستند و بسیاری از خطا و ایراد‌هایی را که وجود دارد و بعد در زندگی زناشویی مشکل‌ساز شود را نمی‌بینند و تمایل دارند از فرد موردعلاقه خود ایده‌آل‌سازی کنند

متخصصین و مشاوران هر دو نگاه را نگاه کامل و درستی نمی‌دانند؛ آن‌ها معتقدند گروه اول تنها به فراهم کردن مقدمات عروسی فکر کرده و خود را برای عروسی آماده می‌کنند تا ازدواج. نگاه آرمان‌گرایانه به زندگی مشترک موجب می‌شود فرد در مواجهه با کوچک‌ترین مشکل و درگیری قید ادامه زندگی مشترک را زده و تداومی در زندگی نداشته باشد. از طرف دیگر باور به عدم شناخت فرد مقابل تا زمان رفتن زیر سقف، موجب می‌شود افراد چشم‌بسته تن به ازدواج داده که این امر نتیجه‌ای جز پشیمانی به همراه نخواهد داشت.

برای ازدواج آموزش و مشاوره را جدی بگیرید
طاهره همیز مشاوره خانواده در رابطه با مهارت‌های لازم برای زندگی می‌گوید: «پیش از ازدواج دو موضوع مهم مطرح است؛ یکی آموزش و دیگری مشاوره. آموزش پیش از ازدواج بسته آموزشی است که در پی آن مهارت‌هایی قبل از ورود به زندگی به طرفین داده می‌شود. در این آموزش‌ها فرد مهارت گفتگو، حل مسئله، مدیریت هیجان، کنترل خشم، مهارت مدیریت ارتباط خانواده‌ها را شامل می‌شود. آموزش پیش از ازدواج در بعد از ازدواج نیز قابل ارائه است، ولی مشاوره قبل ازدواج و اطلاعاتی که در تناسب‌های لازم برای تشکیل زندگی به افراد داده می‌شود، حتماً باید قبل از ازدواج انجام شود.»

بنابراین یکی از راه‌هایی که می‌تواند نگاه واقع‌بینانه و صحیحی را در امر ازدواج پیش روی یک جوان بگذارد مشاوره قبل از ازدواج است. آمار‌ها نشان می‌دهند، افرادی که پیش از ازدواج در کلاس‌های مهارت‌آموزی و جلسات مشاوره قبل از ازدواج شرکت کرده‌اند حدود ۳۰ درصد از خطر جدایی و طلاق در امان بوده و زندگی آن‌ها شادتر است.

دکتر ناهید دهقان، روان‌شناس و مشاور خانواده در رابطه با ضرورت مشاوره قبل از ازدواج می‌گوید: «خیلی از افراد به دلیل غالب شدن هیجان‌هایی در زمان آشنایی، قادر به تصمیم‌گیری درست نیستند و بسیاری از خطا و ایراد‌هایی را که وجود دارد و بعد در زندگی زناشویی مشکل‌ساز شود را نمی‌بینند و تمایل دارند از فرد موردعلاقه خود ایده‌آل‌سازی کنند. کمک گرفتن از یک مشاور پیش از ازدواج این خاصیت را دارد که مواردی را که ممکن است در زندگی آن دو نفر باعث ایجاد بحران کند شناسایی کند.»
بررسی میزان آمادگی افراد برای ازدواج نکته مهمی است که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج موردبررسی قرار می‌گیرد

تعداد جلسات مشاوره ازدواج
در حقیقت مشاوره قبل از ازدواج واکسنی است که احتمال طلاق را در زندگی آینده کم می‌کند. روند معمول جلسات مشاوره پیش از ازدواج از پنج تا ده جلسه بسته به نوع ویژگی‌های شخصیتی طرفینی که مراجعه می‌کنند و مسائل و مشکلاتی که در بین آن‌ها وجود دارد، متغیر است.

در مشاوره ازدواج چه مسائلی مطرح می‌شود؟

سنجش آمادگی طرفین برای ازدواج

میزان آمادگی افراد برای تشکیل زندگی و ازدواج نکته بسیار مهمی است که عواملی، چون سن، آمادگی روحی و جسمی و... در آن تأثیرگذار است. از طرفی افراد مختلف در سنین متفاوتی به پختگی و آمادگی لازم برای ازدواج می‌رسند. یک فرد ۲۵ ساله ممکن است از رشد کاملی برخوردار باشد در حالی که فرد دیگری در سن ۳۵ سالگی این آمادگی را ندارد؛ بنابراین بررسی میزان آمادگی افراد برای ازدواج نکته مهمی است که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شناخت خود و طرف مقابل

این نکته غیرقابل‌انکار است که هر فردی در خانواده خود با افکار، فرهنگ، علایق و نکات تربیتی متفاوتی بزرگ شده و همین تفاوت‌ها موجب می‌شود خواه ناخواه بسیاری از معیار‌ها و علایق زندگی‌اش با دیگران متفاوت باشد. مشاورین با آزمون‌های شخصیت‌شناسی و نمودار‌های خانوادگی شناخت نسبی نسبت به دو طرف پیداکرده و چکیده اطلاعات را در اختیار طرفین قرار می‌دهد.

لیلا بهنام روانشناس در رابطه باکم و کیف شناخت در مشاوره‌های قبل از ازدواج می‌گوید: «یکی از مسائلی که در مشاوره پیش از ازدواج بسیار مورد تاکید است تطابق ویژگی‌های خلقی و شخصیتی دو طرف است، این که این دو فرد تا چه میزان از نظر خلقی و شخصیتی با یکدیگر همسان هستند، چرا که تفاوت‌ها در سن، تحصیل و فرهنگ با آموزش مدیریت می‌شود، اما تفاوت‌های شخصیتی و خلقی معنادار با هیچ آموزشی مدیریت نمی‌شود. یکی از کار‌هایی که در مشاوره قبل از ازدواج انجام می‌شود این است که به افراد گفته می‌شود چه تیپ شخصیتی با چه تیپ شخصیتی دیگر می‌تواند ازدواج کند، چرا که نادیده گرفتن این مسئله آسیب‌های غیرقابل جبرانی برجای می‌گذارد که به‌سختی قابل بازگشت است.»

بیشترین ارزیابی در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بر اساس مصاحبه و مشاوره‌های چند جلسه‌ای است که انجام می‌گیرد و این آزمون‌ها نقاط ابهام به جای مانده را برای مشاور روشن می‌کند تا تصمیم‌گیری مناسب‌تری داشته باشد

به این ترتیب طرفین می‌توانند اطلاعات کافی، دقیق و تا حدودی تخصصی درباره طرف مقابل کسب کنند. همچنین مشاور ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا متوجه شوید چه قدر از شناختی که کسب کرده‌اید درست و چقدر از آن نیازمند اصلاح است.

دکتر دهقان در رابطه با آزمون‌ها و تست‌های قبل از ازدواج ادامه می‌دهد: «معمولاً آزمون‌هایی که در این جلسات استفاده می‌شود، آزمون‌های ارزیابی شخصیت و احتمال ابتلا به اختلال‌های روانی است که بیشتر مبنای تکمیلی دارد. بیشترین ارزیابی در جلسات مشاوره پیش از ازدواج بر اساس مصاحبه و مشاوره‌های چند جلسه‌ای است که انجام می‌گیرد و این آزمون‌ها نقاط ابهام به جای مانده را برای مشاور روشن می‌کند تا تصمیم‌گیری مناسب‌تری داشته باشد.»

مهارت‌آموزی
مشاور ازدواج، تنها یک فرد باتجربه و عالم نیست. او کسی است که می‌تواند به طرفین یادآور شود که روی چه مهارت‌هایی کار کنند تا بتوانند زوج بهتری باشند. مشاور ازدواج می‌تواند عیب و ایراد‌های کار افراد را به آن‌ها گفته تا آن‌ها بدانند برای وارد شدن به یک زندگی مشترک به چه ویژگی‌هایی نیازمند هستند.

آگاهی دادن
فراموش نکنید که مشاور ازدواج هیچ‌وقت به شما نمی‌گوید ازدواج کنید یا نه، بلکه می‌گوید در صورتی که این ازدواج سر بگیرد با چه دشواری‌ها یا چه نقاط قوتی مواجه خواهید شد و چقدر شانس و احتمال خوشبخت شدن دارید تا شما خودتان دست به انتخاب بزنید.

نکته قابل‌توجه اینکه احتمال به معنی قطعیت نیست. برای داشتن یک ازدواج موفق شما به سعی و تلاش بسیار و دائمی نیاز دارید. مانند این است که شما برای انتخاب رشته دانشگاهی خود نزد مشاور تحصیلی بروید و او رشته مناسب را به شما پیشنهاد کند و بعد از آن شما بدون درس خواندن و سعی و تلاش برای موفقیت انتظار موفقیت داشته باشید.


بررسی ملاک‌های ازدواج سالم
یکی از نکات مهم دیگری که در جلسات مشاوره قبل از ازدواج بررسی می‌شود، ملاک‌های افراد برای ازدواج است تا با راهنمایی لازم و درست اولویت‌های طرفین برای انتخاب همسر و داشتن یک زندگی سالم روشن شود.

بهترین زمان برای مشاوره ازدواج
انتخاب زمان مناسب در انجام مشاوره ازدواج بسیار مهم است. مشاوره قبل از ازدواج زمانی موثر بوده و مفهوم پیدا می‌کند که قبل از هرگونه تصمیم‌گیری جدی برای ازدواج انجام شود.

بلافاصله پس از آشنایی و شروع صحبت و همچنین گذشت زمان زیاد از آشنایی و ایجاد رابطه عاطفی بین طرفین، موقعیت مناسبی برای رفتن پیش مشاور نیست. همچنین مراجعه به مشاور یک هفته قبل از مراسم عقد یا بعد از مشخص کردن تاریخ عقد بی‌فایده است.

معمولاً بهترین زمان انجام مشاوره در صورت خواستگاری بعد از ۸ الی ۱۰ ساعت گفتگو و در صورت آشنایی پس از دو یا سه ملاقات است.

انتخاب مراکز معتبر
برای این کار مراکز معتبر را انتخاب کرده و از مهارت و تجربه فرد مشاور مطمئن شوید. در این زمینه روان‌شناس بالینی که تخصص مشاوره دارد در اولویت است. روان‌شناسان بهتر می‌توانند مشکلات شخصیتی افراد و اختلال‌های روانی افراد را تشخیص بدهند.

صداقت داشته باشید
از آنجا که خصوصیت رفتن به مشاوره قبل از ازدواج این است که مشاور با اطلاعات و آگاهی‌هایی که از طرفین پیدا می‌کند به آن‌ها کمک کند، بنابراین دو نفری که برای مشاوره مراجعه می‌کنند، باید با صداقت کامل مسائل خود را با مشاور در میان گذاشته و تسلیم او باشند.

تست به تنهایی کارایی ندارد
برخی از مراکز مدعی هستند که با انجام یکسری تست‌های روانشناسی می‌توانند در انتخاب شما برای ازدواج کمک کنند، اما به این نکته توجه داشته باشید که انجام این تست‌ها اگرچه خوب هستند، ولی به تنهایی نمی‌توانند کمکی به شما کنند. در واقع تست‌ها در کنار مشاوره آن هم مشاوره فردی معنادار می‌شوند.

کسانی که توان مالی پرداخت خدمات مشاوره در بخش خصوصی را ندارند می‌توانند با مرکز مشاوره رایگان نیروی انتظامی از طریق پلیس ۱۱۰ از خدمات مشاوره نیروی انتظامی و یا با شماره‌گیری ۱۴۸۰ از مشاوره رایگان سازمان بهزیستی در زمینه‌های مختلف بهره‌مند شوند

ترجیح مشاوره خصوصی بر مشاوره گروهی
مشاوره پیش از ازدواج بهتر است به شکل خصوصی انجام شود تا مشاور بتواند وقت بیشتری را برای شما و طرف مقابلتان صرف کرده و تخصصی‌تر عمل کند.

از هزینه نترسید
گاهی اوقات زوج‌ها هزینه زیاد را دلیل عدم مراجعه به مشاوره قبل ازدواج می‌دانند. در این رابطه می‌توان با مراجعه به مراکز دولتی، مثل خانه‌های سلامت که در پارک‌ها وجود دارند و یا سرا‌های محله با هزینه بسیار پایین‌تری خدمات خوبی دریافت کرد.

کسانی که توان مالی پرداخت خدمات مشاوره در بخش خصوصی را ندارند می‌توانند با مرکز مشاوره رایگان نیروی انتظامی از طریق پلیس ۱۱۰ از خدمات مشاوره نیروی انتظامی و یا با شماره‌گیری ۱۴۸۰ از مشاوره رایگان سازمان بهزیستی در زمینه‌های مختلف بهره‌مند شوند.

این نکته را هم توجه داشته باشید هر چه برای شناخت طرف مقابل در امر ازدواج خرج کنید، در حقیقت شما سرمایه‌گذاری ارزشمندی انجام داده‌اید که بعداً یک عمر می‌توانید در سایه آن در آرامش و نشاط زندگی کرده و از انتخابتان لذت ببرید.

امیر مهدی بازدید : 42 دوشنبه 19 اسفند 1398 نظرات (0)
مدیر کل امور مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به کمبود مشاور از نیروهای خرید خدمات برای جبران این کسری استفاده می‌کنیم.
 
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ همایش مشاوران به مناسبت گرامیداشت هفته بهداشت سلامت با حضور مسعود شکوهی مدیر کل مشاوره وزارت آموزش و پرورش، عباسعلی باقری مدیر کل آموزش و پرورش تهران و جمعی از مسئولان حوزه مشاوره صبح امروز در تالار فرهنگ برگزار شد در این مراسم شکوهی با اشاره به اینکه مشاوره و فعالیت مشاوران ما موضوع حساسی محسوب می‌شود گفت: برای  بهبود اقدامات  مشاوره‌ای اضطراب در مدارس و به منظور جبران کمبود‌های مشاوره از همکاران به فکر خرید خدمات کمک می‌گیریم و امیدواریم سایر مشاوران هم با ما در زمینه کمک دانش‌آموزان همکاری لازم را داشته باشند.

وی ادامه داد: ۱۰ جلد کتاب برای آموزش‌های مشاوره‌ای دانش‌آموزان آماده کردیم که به طور آزمایشی در دو نوبت آذرماه امسال و اردیبهشت ماه سال آینده در اختیار دانش‌آموزان متوسطه اول قرار می‌گیرد.

شکوهی با اشاره به اینکه وزیر آموزش و پرورش به طور جدی موضوع مشاوره در مدارس را مورد توجه قرار داده است، گفت: این موضوع جای تجلیل دارد چرا که نشان می‌دهد حساسیت لازم نسبت به این حوزه در وزارتخانه ایجاد شده است و می‌توانیم از این فرصت برای توجه بیشتر به موضوع مشاوره بهره بگیریم.

مدیر کل مشاوره وزارت آموزش و پرورش گفت: برنامه‌ها و آزمون‌های متعددی را در حوزه مشاوره در نظر گرفته‌ایم که می‌تواند جای خالی موضوعات مشاوره‌ای که تاکنون در آموزش و پرورش وجود داشته است، پر کند.

کمبود مشاور در دوره ابتدایی احساس می‌شود

در ادامه برنامه باقری با اشاره به اینکه اهمیت کار مشاوره بالاست اما به علت کمبود مشاور خدمات این حوزه کاهش یافته است، گفت: از مشاوران می‌خواهم تا برای جبران این کاستی کمک ما باشند و بر همین اساس آموزگاران را تحت آموزش‌های فراگیر مشاوره‌ای قرار دهند تا برخی از مهارت‌های لازم را به آنان بیاموزند.

وی تصریح کرد: مشاوره در دوره ابتدایی و پیش دبستانی اهمیت بسزایی دارد و بخش مهمی از شخصیت کودک در این دوره شکل می‌گیرد اما کمبود مشاور مانع از حضور مشاوران در مجالس می‌شود.

در ادامه عبدالرسول کریمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش تهران اظهار کرد: سال گذشته آزمون سلامت روان روی 88 هزار دانش‌آموز پایه هفتم و هشتم انجام شد و یکی از مهمترین مؤلفه‌هایی که دانش‌آموزان را تهدید می‌کرد وجود استرس در آن‌ها است که باید برای رفع این مشکل برنامه ریزی شود.

امیر مهدی بازدید : 179 دوشنبه 19 اسفند 1398 نظرات (0)
به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، محمدی مدیر کل بهزیستی استان با بیان اینکه با شیوع کرونا ویروس در کشور شاهد افزایش اضطراب و تنش‌های روانی در بین عموم مردم هستیم که در همین راستا مشاوران و روانشناسان بهزیستی استان زنجان از ۸ صبح تا ساعت ۲۰ آماده پاسخگویی به تلفن همشهریان هستند.

او افزود: در کنار مراقبت‌های بهداشتی برای حفاظت سلامت جسمی ازویروس کووید ۱۹، حفظ آرامش و مدیریت استرس در برابر بحران ایجاد شده توسط این ویروس بسیار مهم است.

محمدی ادامه داد: رعایت تکنیک‌های رفع استرس، افزایش اطلاعات فردی، ارتقاء سواد رسانه و کنترل هیجانات فردی دراین ایام باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل بهزیستی استان با اشاره به اینکه خط ۱۴۸۰ در همه شهرستان‌ها و روستا‌های استان قابل دسترسی است، اظهار کرد: این خط در خصوص مسائل مختلف از جمله کودکان و نوجوانان، مسائل تحصیلی، تربیتی، خانوادگی، ازدواج و ... به افراد ارائه مشاوره می‌دهد و در حال حاضر بصورت اختصاصی مشکلات روانشناختی مثل استرس و اضطراب در زمینه ویروس کووید ۱۹ اقدام می‌نماید که در این زمینه می‌توان از مشاوران این خط کمک گرفت.

او با اشاره به اینکه با افزایش و شیوع بیماری کروناویروس استرس و نگرانی نیز در افراد افزایش یافته است توضیح داد: این افراد معمولاً در مورد خود، خانواده، سالمندان و فرزندان خود احساس نگرانی زیادی را می‌کنند، مشاوران و روانشناسان خط صدای مشاوره اضطراب، به افراد اطلاعات پزشکی ارائه نمی‌دهند، اما سعی می‌کنند اضطراب و نگرانی آن‌ها را کنترلکنند.
 
امیر مهدی بازدید : 44 دوشنبه 19 اسفند 1398 نظرات (0)

وارثی مدیر کل بهزیستی استان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، گفت: از یکم تا چهاردهم اسفند ماه ۵۲۵ نفر با خط مشاوره تلفنی استرس ۱۴۸۰ بهزیستی تماس گرفته اند که ۱۲۱ تماس مربوط به استرس ناشی از مبتلا شدن به کرونا، بیخوابی‌های ناشی از کرونا و بی انگیزگی نسبت به عملکرد در خانواده بوده است.

وارثی اضافه کرد: خط ۱۴۸۰ در همه شهرستان‌ها و روستا‌های استان قابل دسترس است که درباره مسائل مختلف، از جمله کودکان و نوجوانان، مسائل تحصیلی، تربیتی، خانوادگی و ازدواج  به افراد مشاوره می‌دهد و در حال حاضر به صورت اختصاصی به مشکلات روان‌شناختی مثل استرس و اضطراب در زمینه ویروس کرونا می‌پردازد.

او اضافه کرد: رعایت تکنیک‌های رفع استرس، افزایش اطلاعات فردی، ارتقای سواد رسانه و کنترل هیجانات فردی در این ایام از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل بهزیستی استان گفت: مشاوران و روانشناسان بهزیستی استان قزوین از ساعت ۸ تا ۲۰ آماده پاسخگویی به تلفن همشهریان هستند.

امیر مهدی بازدید : 56 یکشنبه 11 اسفند 1398 نظرات (0)

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا پریمی مدیر آموزش مرکز تحقیقات زن و خانواده، با اشاره به برگزاری اولین دوره آموزشی مجازی مهارت‌افزایی و سبک زندگی خانوادگی در قالب ۱۰۰ جلسه آموزشی با مشارکت و همکاری نهادهای مختلف بیان کرد: دوره آموزشی مهارت‌افزایی و سبک زندگی خانوادگی (گام نخست) به صورت مجازی بر اساس سامانه LMS و ارائه مجموعه دروس با کیفیت مطلوب در قالب فیلم، صوت و متن به صورت بسته آموزشی در سه ترم برگزار و و نام نویسی داوطلبان از ۵ دی تا ۱۰ بهمن ماه سال ۱۳۹۸ انجام خواهد شد.

مدیر آموزش مرکز تحقیقات زن و خانواده با اشاره به اینکه، تحول به سمت جامعه مطلوب نیازمند تحول مثبت در سبک زندگی و خانواده پایدار می‌باشد، افزود: این دوره کوشیده است با ارائه مهارت‌های لازم و مؤثر برای داشتن یک زندگی سالم و توانمندسازی مشاوران و کنشگران خانواده، فعالان فرهنگی و علاقه‌مندان به مباحث سبک زندگی قدمی مؤثر در استحکام خانواده و جلوگیری از تلاشی آن بردارد. از مزایای این دوره می‌توان به بهره‌گیری از اساتید مطرح و صاحب نظر در حوزه مشاوره و داشتن محتوای عمیق و کاربردی در زندگی روزمره اشاره کرد که ارتقا علمی، تخصصی و مهارتی مخاطبان را به دنبال خواهد داشت و امید است به بالا بردن کیفیت زندگی آحاد جامعه بینجامد.
 

پریمی در ادامه افزود: مخاطبان این دوره طلاب سطح ۲ و بالاتر حوزه‌های علمیه، دانشجویان مقطع کارشناسی و بالاتر، کارشناسان و علاقه‌مندان به مباحث سبک زندگی خانوادگی، مدیران فرهنگی، کارشناسان، مشاوران، پژوهشگران، مبلغان و اساتید حوزه و دانشگاه، مددکاران و مشاوران خانواده و دانشجویان فعال در عرصه زن و خانواده، معلمان و مشاوران نخبه آموزش و پرورش، معاونان و کارشناسان امور خانواده در نهادهای دولتی و غیردولتی، سرگروه‌ها و مربیان طرح شجره طیبه صالحین، دانش‌پژوهان دوره‌های درس‌گفتار برگزار شده از سوی مرکز تحقیقات زن و خانواده هستند.

وی در ادامه یادآور شد: از عناوین دوره می‌توان به سبک زندگی، روان شناسی اختلافی زن و مرد، نقش سلامت عاطفی و جنسی در استحکام خانواده، باورهای اشتباه در زندگی، مشاوره پیش از ازدواج، روابط دختر و پسر پیش از ازدواج، مهارت‌های زندگی زناشویی، بایسته‌های فرزندپروری، روان‌شناسی نوجوان و … اشاره کرد. علاقه‌مندان به شرکت در این دوره با ثبت نام در ۲ ترم همزمان می‌توانند از ۱۵ درصد تخفیف برخوردار شوند. افرادی که در ۳ ترم همزمان (کل دوره) شرکت کنند از ۳۰ درصد تخفیف بهره‌مند خواهند شد. دانش‌پژوهان دوره‌های درس‌گفتار ۴،۳،۲،۱ مشمول ۴۰ درصد تخفیف می‌شوند. افرادی که به صورت گروهی (حداقل ۲۰ نفر) ثبت‌نام نمایند نیز از ۴۰ درصد تخفیف بهره خواهند برد.

مدیر آموزش مرکز تحقیقات زن و خانواده در پایان با اشاره به استقبال گسترده از دوره‌های آموزشی قبلی به ویژه دوره آموزشی مباحث زن و خانواده (درسگفتار) که با شرکت حدود ۳۲۰۰ دانش‌پژوه از سراسر کشور به اجرا درآمد، خاطر نشان کرد: مرکز تحقیقات زن و خانواده آمادگی لازم را برای برگزاری این دوره با مشارکت نهادهای مختلف به ویژه مدیریت‌های استانی حوزه‌های علمیه خواهران و برادران و دانشگاه‌های سراسر کشور با حضور طلاب و دانشجویان دارد. این مراکز و مؤسسات در صورت مشارکت برای اجرای دوره طبق تفاهم‌نامه‌ای توافقی از تخفیفات ویژه برخوردار خواهند شد.

سه ترم دوره مطابق زمان بندی ذیل برگزار خواهد شد:
ترم اول: بهمن ۹۸ - اردیبهشت ۹۹
ترم دوم: خرداد ۹۹ - تیر ۹۹
ترم سوم: مرداد ۹۹ - مهر ۹۹

عناوین موضوعی دوره:

ترم اول
۱. سبک زندگی، حجت‌الاسلام دکتر مسعود آذربایجانی (۵ جلسه)
۲. تحولات فرهنگی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد (۴ جلسه)
۳. روابط پیش از ازدواج (روابط دختر و پسر)، دکتر محمود گلزاری (۲ جلسه)
۴. روانشناسی اختلافی زن و مرد (بخش اول)، دکتر منصوره سادات صادقی (۲ جلسه)
۵. رویکرد دین به جنسیت و خانواده، دکتر فریبا علاسوند (۸ جلسه)
۶. نقش سلامت عاطفی و جنسی در استحکام خانواده، دکتر سیدکاظم فروتن (۵ جلسه)
۷. باورهای اشتباه در زندگی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد (۸ جلسه)

ترم دوم
۱. خانواده و رسانه، دکتر سید محسن بنی هاشمی (۸ جلسه)
۲. مدیریت فرهنگ در خانواده، دکتر حسن بنیانیان (۳ جلسه)
۳. مشاوره پیش از ازدواج، دکتر محمود گلزاری (۲ جلسه)
۴. مهارتهای زندگی زناشویی، حجت‌الاسلام دکتر مهدی عباسی (۸ جلسه)
۵. مهارتهای زندگی برای همسران، دکتر فرشته موتابی (۸ جلسه)
۶. بایسته‌های فرزند پروری، حجت‌الاسلام ابراهیم اخوی (۴ جلسه)

ترم سوم
۱. کودک و معنویت، حجت‌الاسلام ابراهیم اخوی (۴ جلسه)
۲. روانشناسی نوجوان، حجت‌الاسلام ابراهیم اخوی (۴ جلسه)
۳. مهارتهای مشاوره و راهنمایی، حجت‌الاسلام دکتر حسن انصاری (۸ جلسه)
۴. اصول و فنون مشاوره، دکتر مسعود جان بزرگی (۸ جلسه)
۵. روانشناسی اختلافی زن و مرد (بخش دوم)، دکتر منصوره سادات صادقی (۴ جلسه)
۶. نقش باور در سلامت، حجت‌الاسلام دکتر محمدتقی سبحانی (۳ جلسه)

علاقه‌مندان جهت ثبت‌نام به لینک زیر مراجعه و برای اطلاع بیشتر از شرایط و جزئیات دوره به قسمت دوره گام نخست در پرتال مرکز تحقیقات زن و خانواده مراجعه کنند.

تعداد صفحات : 4

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 36
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 50
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 99
  • بازدید ماه : 90
  • بازدید سال : 715
  • بازدید کلی : 2,843